A dolgok rangsorolása egyidős az emberiséggel, a filmek sorrendbe állítása pedig valamikor a második mozgókép elkészítésekor kezdődhetett. A filmezés az egyik legújabb művészeti ág, és a műalkotásokat elég nehéz egymás elé helyezni, az többnyire csak szubjektív szempontok alapján végezhető el. Gondoljunk csak bele, mit szólnánk, ha valaki azt mondaná, hogy Van Gogh Csillagos éj című képe jobb mint Picasso Guernica-ja, vagy éppen fordítva...
Filmek esetén azért kicsit egyértelműbb a dolog. Ennek fő oka az lehet, hogy azoknak jobban mérhető a kedveltsége, nézettsége. Ez mondjuk még nem feltétlenül az igényes alkotások irányába térítené el a mérleget, vezethetnék a toplistákat a büfi-puki vígjátékok, vagy egy kaptafára felhúzott romkomok, de a kritikusok és szélesebb tömegek ízlésére mégis érdemes adni, ezt a legnépszerűbb nemzetközi toplisták is alátámasztják, mint az IMDB, a Rotten Tomatoes, vagy az Amerikai Filmintézet (AFI) rangsorai.
Az IMDB értékelései és pontszáma tükrözheti leginkább a közízlést, mert itt teljes mértékben (a 10-es skálán leadott) nézői szavatok mutatják, hogy mennyire kedvelt egy alkotás. Bárki értékelhet aki regisztrál, és elég csak egy gombot megnyomni a pontozáshoz. Az AFI kb 1500 ameirkai filmiparban dolgozó véleményformálóból áll, ők szakmai szemmel válogatják össze toplistájukat, annyi torzítással, hogy csak hazájukbeli filmek közül válogatnak. A Rotten Tomatoes valahol az IMDB és az AFI között van, itt kritikusok értékelnek, legyenek azok szakújságírók, vagy jóval kevésbé ismert filmes bloggerek, véleményezők. Az értékeléshez csak bizonyos mennyiségű like-ra van szükségük. A három oldal jelenlegi legjobb 20 filmje az alábbi:
Először a közöségszavazós IMDB listát veszem sorra. Ezt már évek óta a Remény rabjai vezeti, mely egy nagyon jól sikerült Stephen King regény feldolgozás. Érdekesség, hogy kiadásának évében megbukott, az otthoni jegybevételekkel eddig összesen kb a 25 milliós gyártási költséget sikerült kitermelnie, és a 7 Oscar jelölésből egyet sem sikerült szoborrá váltania. A DVD megjelenése után viszont sikerül kultuszfilmmé válnia olyannyira, hogy az IMDB-n 1,2 millió szavazó (ez még ezen az oldalon is rengeteg), átlagosan 9,3-asra értékelte. A második és harmadik hely A Keresztapa elő két részéé, amik zseniális, de 40 éves filmek, így kicsit meglepő tisztán nézői szavazatokról lévén szó. Az IMDB-n a másik két listához képest sok a nagyköltségvetésű látványfilm, mint a Gyűrűk ura teljes trilógiája, a Star Wars saga első két része, a Mátrix, az Eredet, vagy a Sötét lovag. Ezek persze többnyire kiváló filmek, de arról lehetne vitatkozni, hogy például az utóbbi kettő biztosan top 20-as alkotás e (szerintem nem), vagy hogy a Gyűrűk ura mindhárom része megérdemel e egy helyet itt (írom ezt nagy rajongóként). Pozitív viszont, hogy két nem amerikai film is fel tudott kapaszkodni a listára, a Jó a rossz és a csúf (olasz-spanyol-német ko-produkció), és a Hét szamuráj (japán), Kuroszava leg-közönségbarátabb filmje. Felfért még néhány kiváló korai dráma (Száll a kakukk fészkére, 12 dühös ember), a talán legjobb Scorsese film (Nagymenők), és néhány egyedi látásmódú kultfilm (Harcosok klubja, Ponyvaregény). Az IMDB toplistája tehát nagyon színes, mindenféle értéket és képi világot felvonultató mozi képviselteti magát rajta, és ez alapján az az ember benyomása, hogy az egyszeri filmkedvelő (aki veszi magának a fáradtságot a pontozásra) jó ízléssel rendelkezik, és ezért érdemes erről az összeállításról szemezgetni.
Az itteni értékelést (mint minden egyéb véleményalkotást) kicsit beárnyékolja két dolog. Egyrészt a trollok, akik a rombolásban és céltalan lehúzásban élik ki magukat. Így lehet az, hogy például az egyik legjobb filmnek tartott A Keresztapa első részét közel 30 ezren értékelték 1-esre a 10-es skálán, az általánosan közkedvelt Forrest Gump-nak közel 8 ezer 1-ese van, és a toplista első Remény rabjai is 25 ezer elégtelent kapott. Nem mondom, hogy ezeknek a filmeknek mindenkiből a határtalan tetszést kellene kiváltaniuk, de az adható legkevesebb pont az átlagosan 9-esre értékelt filmek esetén vagy a teljes meg nem értést, vagy a szimpla rombolási vágyat tükrözi, mely csak annyiból problémás, hogy ezekkel együtt jóval pontatlanabb a statisztika minden ilyen jellegű oldalon. A másik véglet a "jótündérek", akik minőségtől függetlenül mindenre maximális pontot adnak, ami szintén torzítja az összértékelést, de kisebb probléma mint a romboló trollkodás.
A AFI toplistájáról lerí, hogy filmakadémikusok készítették. Egyrészt 1993-as a legújabb alkotás rajta, az itteni filmek átlag életkora 50 év felett van, és persze az is torzító tényező, hogy csak amerikai művek szerepelnek rajta. A Keresztapa itt is előkelő helyet foglal el, a 3 lista alapján azt lehet mondani, hogy ez a közönség és kritikusok közös pontja, tehát talán az eddig készített legjobb film. A listavezető, Orson Welles klasszikusa, az Aranypolgár, amit egyszer mindenkinek érdemes lenne megnézni, mert bár 70 éves múlt, összetett és még mai szemmel is sok mondanivalóval bíró alkotás. Persze szerepelnek itt az amerikai filmtörténelem nagy állomásai, az első teljesen színesen forgatott és vetített film (Elfújta a szél), a két nagy némafilmes nevettető, Chaplin és Buster Keaton egy-egy filmje (Nagyvárosi fények, illetve A Generális), a leghíresebb noir (Casablanca), két Hitchcock remekmű (Szédülés, Psycho), a sci-fis toplisták örök éllovasa (2001: Űrodüsszeia), a látványfilmek egyik újraértelmezője (Csillagok háborúja), és egy Scorsese kalsszikus (Dühöngő bika). Bár átlag 50 éves amerikai filmekből áll, a lista nagyon változatos, és minden rajta szereplő filmet érdemes legalább egyszer megnézni. Ezek között persze vannak nehezebben emészthető, elgondolkodtató darabok, de mindenképpen kiváló összeállítás.
És végül a Rotten Tomatoes toplistája. Megmondom őszintén, hogy ezzel nem annyira tudtam mit kezdeni. Ez az összeállítás valahol a szakmabeliek és a közönség értékelése között kéne legyen, tekintve hogy szakújságírókon kívül minden kellő mennyiségű like-ot kapott kritikus szavazata számít. Ennek ellenére az Óz, a nagy varázsló vezeti, ami filmtörténeti szempontból mindenképpen fontos, és még mindig nézhető alkotás, de szerintem kevesen mondanák rá, hogy minden idők legjobb filmje. Ezen kívül tele van olyan mozgóképekkel amik felett már nagyon eljárt az idő, így csak enyhe perverzióval élvezhetőek (a ’27-es Metropolis, a ‘33-as King Kong, vagy a ‘35-ös Frankenstein menyasszonya), néhány, melynek van mondanivalója, hangulata, de nem közönségbarát alkotások (Algíri csata, Iszonyat), illetve sci-fik közül is két olyan, melyeknél minden évtizedből legalább 10 sokkal jobbat lehetne mondani (E.T., Gravitáció). Szerencsére azért van pár közönség-, illetve kritikusbarátabb alkotás is, mint például a másik két listán szereplő bármelyik film, vagy Chaplin talán legjobb mozija (Modern idők), tényleg időtálló kalsszikusok (Mindent Éváról, Laura), vagy az első film-noir (A Máltai sólyom). Mindenesetre a jó, de emészthető mozik kedvelőiek nem ezt a listát ajánlanám először.
Egy megfigyelés még a toplistákról: az animációs filmek mindig túl vannak értékelve. A Rotten Tomatoes-on például évek szerinti bontásban az elmúlt 15 évből 8-szor nyert animációs film, de az IMDB-n is felül van reprezentálva ez a műfaj. (És sajnos nem mindig a legjobb értelemben, mert például az agyonajnározott Toy Story szériát kb bármelyik Studio Ghibli film 10-szer lekörözi mindenben).
Évente átlagosan több mint 20 ezer filmet gyártanak az alkotók, és ezek között kéne valahogy eligazodnia az egyszeri nézőnek. Persze ezt “segíti” valamelyest az aktuális TV, vagy moziprogram, de egy tudatos és igényes mozgókép fogyasztó legtöbbször ennél többet akar. A rengeteg eddig legyártott látnivaló közül a (leg)jobbakat szeretné látni, legalább az őt érdeklő kategóriákban. Ehhez nyújtanak segítséget a filmes toplisták, melyek a népítélet, vagy kritikusi szavazatok által próbálják rangsorolni az eddig előállított alkotásokat. Ha ilyen listát használunk, mindig érdemes képben lenni annak háterével (pl az AFI listán csak régi amerikai filmek vannak, az IMDB-n sok a blockbuster stb.), de ezek mellett nagyon hasznos mankók, és bizton állíthatom, hogy aki nekáll végignézni mondjuk az IMDB Top250-es listáját nem fog csalódni, engem is így húzott be a minőségi filmek világa. (Előtte eszembe nem jutott volna megnézni mondjuk az Elefántembert, vagy az Aranypolgárt, de így hogy megtettem, szerintem több lettem általuk.) Mottóm továbbra is: sok a film, de kevés az idő >> csak a minőségi jöhet!
Jó szemezgetést!
Wancass
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Grifter 2014.05.22. 13:35:04
danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.05.22. 14:51:59
"Various filters are applied to the raw data in order to eliminate and reduce attempts at 'vote stuffing' by individuals more interested in changing the current rating of a movie than giving their true opinion of it."
Konkrétumokat nem adnak meg, de ez alapján egyáltalán nem árnyékolja be az, amit írsz. És többek között ezért az imdb értékelései a legkorrektebbek még mindig.
Az AFI-val a posztban leírtak alapján pont ugyanaz a baj, mint az Oscarral, egy rakás vén, bigott sznob állítja össze, akiknek már nem is film, ami nem fekete-fehér.
Az RT meg szerintem azért torzít, mert régi filmekről nagyon kevés kritika van. Egy mostani premier százalékos pontszáma kb. 250-300 kritikából jön össze, ehhez képest egy Aranypolgárnál 66 db adja ki a 100%-ot. Azt meg nem kell mondanom, egy ilyen kis minta mennyire reprezentatív statisztikai szempontból.
Amúgy egy kolléga pont a héten találta meg az orosz imdb-t:
www.kinopoisk.ru/
Érdemes böngészni, a top250 egész hasonló, ami viszont nagyon durva, hogy ott is simán van 250-300 ezer szavazata egy filmnek.
@Grifter: Én eleve nem értek egyet azzal, hogy a sorozatzáró epizód előtt lehet pontozni egy sorozatot. Jön egy jó pilot, rányomja mindenki a 10/10-et, és lemehet a színvonal a béka segge alá a 4. évad végére, az akkor is ott van. (Hacsak nem veszed a fáradságot 4 év múlva, hogy megváltoztasd a pontszámot. Már ha egyáltalán még nézed akkor.)
Úgyhogy ott szerintem inkább ez a nagyon nagy baj, nem az érdektelenség, mert azért filmeknél nem sok ilyen példát látsz.
Wancass 2014.05.22. 18:36:59
Az a furcsa, hogy elvileg a RT is Bayesi átlagot használ, így tényleg nem értem, hogy jöhet ki ez az eredmény.
Kösz az orosz oldal tippet. Mindenképpen ránézek. Úgy látszik az oroszoknak mindenből van saját, Facebookból, IMDB-ből...
Sorozatoknál mondjuk én sem használom annyira ezeket az oldalakat, tényleg elhúzzák a fanok. Mondjuk azoknál úgyis pilotol az ember, aztán ha nem tetszik lelövi egy-két rész után. Inkább csak kategória listákat szoktam keresni.
danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.05.22. 18:51:22
www.imdb.com/help/show_leaf?ratingsexplanation
Azt ugye nem hozzák nyilvánosságra, hogy pontosan hogyan és mennyit, úgyhogy emiatt nem is tudjuk megmondani, hogy mennyire hatékony, de azért végignézve a pontszámokat, sehol sem tűnik fel, hogy a trollok/rajongók nagyon igazságtalan eredményt hoztak volna össze.
(Jó, egy Justin Bieber-film talán egy kicsit alulértékelt a 1.5 pontjával, de nagyjából ennyi.)
"Mondjuk azoknál úgyis pilotol az ember, aztán ha nem tetszik lelövi egy-két rész után"
Bárcsak ilyen egyszerű lenne, de azért sajnos/szerencsére nem minden sorozat ilyen egyenletes színvonalú.
Wancass 2014.05.22. 20:17:58
Sorozatoknál részben igazad van. Ha pl a Doctor Who-t lelőttem volna az első évad fele után (mert az tényleg elég rossz volt), akkor most nem lehetne a kedvenc sorozatom.
Arra gondoltam amúgy, hogy sorozatokban a karaktereket keresi az ember és ha már látott sokat, akkor tudja milyen jellegű karakterek válhatnak be nála. Azt megvárni, hogy mennyire lesz egyenletes, jó lesz e az átívelő sztori, mellékszálak stb. úgyis csak akkor érdemes, ha a főszereplőkkel valamiért bejönnek.
Wancass 2014.05.22. 20:23:12