Bár a blog mottója a "Filmek egyenjogú-si-hu-hu-sítása", eddig sokat nem tettem az ügy érdekében, ezért most valamennyire megpróbálkozom vele. Úgy általánosságban nem igazán szeretném minősíteni a magyar oktatást, ezt mostanában minden második újságíró, és blogger megteszi (többnyire egyetértek velük), inkább egy lehetséges fejlesztési lehetőségre próbálom felhívni a figyelmet, ha majd valamikor az alapokat, és a falakat sikerül (újra) felépíteni.
Gutenberg 1450-ben feltalálta a könyvnyomtatást (bár ez kicsit euro-sovinizmus, mert Kínában már 400 évvel korábban alkalmazták az eljárás elődjét), és ez a forradalmi tett a tömegtermeléssel ötvözve azt eredményezte, hogy minden gyereknek lehetősége lett saját könyvből tanulni, ami meglehetősen sokat lendített a közoktatás szekerén. Az olvasás és a könyvek az emberiség egyik legnagyobb találmánya, ahogy a tapasztalt olvasó csak átfut a sorokon, minden második szót (vagy még kevesebbet) elolvasva, és jó esetben vizualizálva a tartalmat, az egy fél csoda. Viszont még napjainkban is minden negyedik magyar funkcionális analfabéta (tehát nem érti, amit olvas), és a nyugati országokban sem sokkal jobb a helyzet. Nem is beszélve arról a másik 25-50%-ról, aki, bár érti az átnézett szöveget, egyszerűen utál olvasni, és szakkönyveken, illetve magazinokon kívül soha semmit nem vesz a kezébe.
Szerencsére Gutenberg (illetve a kínaiak) óta volt egy másik forradalom is, a mozgókép előretörése, amit nem annyira szoktak egy emberhez kötni, de hívjuk mondjuk Muyebridge 1878-as forradalmának. Manapság valamilyen szinten mindenki néz mozgóképeket, a funkcionális analfabéták, és az olvasni utálók is. Legyen az egy jó kis agyrothasztó Barátok közt rész, híradó, vagy akár egy Fellini film. A következőkben 5 pontban összeszedem, hogy miért is lenne érdemes a filmeket is bevenni a tananyagba.
1. Az idő urai: Amíg egy jól olvasó ember egy oldal per perc sebességgel olvas el egy átlagos betűszámú oldalt, akkor ez egy 10-14 évesnél inkább 2-3 perc. Ezt alapján mondjuk az Egri csillagok (ami sok gyereknél meghatározó élmény, pl nálam, de sokaknál az első lépés arra, hogy ne olvasson soha többet), a maga 560 oldalával 20-30 órás elfoglaltság egy 13 éves serdülőnek, vagy még több, ha problémái vannak a szövegértéssel. Na most ehhez képest egy film, ami szintén gondolatokat mozgat meg az adott témáról, karaktereket, cselekményt, érzéseket ad át, mondjuk két óra hosszú. Itt abba is hagyom a filmek és könyvek összehasonlítását, mert nincs értelme, aki szeret olvasni, és szereti a filmeket is, tudja mi az egyik, és mi a másik előnye. Arra akartam ezzel rámutatni, hogy az évi 2-4 kötelező, és ugyanennyi ajánlott(an kötelező) olvasmány mellett (vagy egy-kettő helyett), lehetne filmeket is feladni a diákoknak.
2. A hetedik (művészet): Az ismeretterjesztő filmvetítés valamennyire most is működik az iskolákban, bár erre is rá lehetne erősíteni, illetve egységes tanrendbe szedni az órán, vagy az otthon nézendő alkotásokat témakörönként. Biológiából egy-egy David Attemborrough sorozat rész levetítésének sokszor több értelme lenne, mint egy unottan előadott fejezetnek az aktuális tankönyvből. A történelemre is rá lehetne erősíteni, ha a nándorfehérvári csatáról nem csak azt tanítanák, hogy Dugovics Titusz lerántott egy török katonát a toronyból, hanem 20 percben szépen levetítenék, hogy mondjuk a másik 30 ezer merre kolbászolt közben. (Van ellenpélda is: nekem anno kötelező volt megnéznem a Honfoglalás című "remekművet", mely majdnem maradandó károsodást okozott a történelem-, és filmszeretetemben, de szerencsére mindketten túlélték, és virulnak ...) Elő lehetne bányászni néhány magyar filmet is, a Kőszívű ember fiaitól, a A tizedes meg a többiekig. Én például A tanút biztosan kötelező néznivalóvá tenném 16-17 évesen, mert nem nagyon tudok más filmet, ami ennyit elmond a magyar néplélekről, és humorról, és szocializmusról (egyebek mellett), mint ez a tökéletes 2 óra. Értékesebben eltöltött idő, mint 60 oldal a legtöbb kötelező olvasmányból...
A filmművészet szó magában hordozza azt, hogy egy mozgókép - jó esetben - nem csak ismeretterjesztő jelleggel bír, hanem mély esztétikai értékkel is, mely legalább olyan érzéseket, gondolatokat tud megmozgatni az emberben, mint egy festmény, szobor, vagy írott alkotás. Az ismeretterjesztés mellett lehetne művésziebb, nehezebben feldolgozható, mélyebben értelmezhető filmeket is mutatni a diákoknak, mondjuk két osztályfőnöki óra keretében. Pár ötlet erre (melyek mindegyikének története gyerekek körül forog): Cinema Paradiso, Karácsonyi történet, Állj ki mellettem!, vagy akár a 400 csapás (ez utóbbi kicsit nagyobbaknak), vagy sok másik kiválóság. (Ha ezeken kívül van pár javaslatotok, szívesen látnám a komment szekcióban.)
3. Bábel: Érdemes megemlíteni a filmek nyelvtanulásra gyakorolt hatását, ez még akár nemzeti szinten is fontos lehet. Magyarországon mindig hatalmas kultusza volt a szinkronnak, és ennek régen volt is némi alapja. Sok kilencvenes évek közepe előtt szinkronizált filmet a magyar fordítás dobott fel, vagy tett jobbá. Ez mostanra szinte teljesen elmúlt, engem legalábbis már kimondottan zavar, ha a moziban valamit szinkronosan nézek (kerülöm is ezeket), és szerintem ezzel nem vagyok egyedül. Nem tudom, hogy a nagy film-dömping tett be ennek az iparágnak, vagy egyszerűen csak eltűntek a nagy szinkron színészek / rendezők, de talán végre eljött az ideje annak, hogy a környező országok nézőihez hasonlóan a magyarok is rákapjanak a feliratos mozgókép fogyasztásra. Ennek még felnőtt korban is borzasztóan erős hatása lehet a nyelvtanulásra (magamon is tapasztalom), főleg amikor az ember átáll a magyar feliratról, az eredeti nyelvűre, majd azt is elhagyja. Gyerekeknél ez még jóval erősebb lehet, egy filmeket eredeti nyelven néző fiatal 18 éves korára, már csak emiatt, mindent érthet az adott nyelven. Ez szerintem sokkal fontosabb a hazánkban a valamiért előtérbe tolt nyelvtan-erőltetésnél, mert míg egy jó film, feliratosan, meghozhatja a kedvet annak eredeti nyelvéhez, a tizedik igeidő bemagoltatása teljesen elveheti a motivációt...
4. Modern idők: Mindenki operatőrnek születik, csak van aki meg is tanulja a szakmát. Manapság, a közösségi oldalak világában elég csak felmenni a Facebook-ra, vagy Youtube-ra, és válogatatlanul özönlenek ránk ezerszám az amatőr, remegő kézzel felvett, vágatlan, szélfútta hangú, napbatekintős, művészien forgatós videók. A leggagyib okostelefonnal is lehet mozgóképet csinálni, de még egy ilyen egyszerű eszközzel készítve is mérföldek választják el az egyes alkotásokat. Aki gyerekkorától a reklámokat, gagyibbnál gagyibb rajzfilmeket, és minősíthetetlen minőségű szappanoperákat szív magába, attól nem várható el az igényesség, sem a mozgóképek befogadásának, sem alkotásának területén. Akit viszont már korán megismertetnek az igényes filmek világával, és szempontrendszerével, az felnőve nemcsak hogy a művészmozik fenntartásában fog segédkezni, hanem esetleg házi videói sem lesznek annyira amatőrök, talán érződni fog rajtuk némi művészi igényesség. Főleg, ha művészet, vagy informatika órán meg is mutatnak neki néhány apó trükköt az aktuálisan legjobb videószerkesztő használatában.
5. A jövő kezdete: A gutenbergi forradalom 564 éve tart, és kisebb megingásokkal még mindig halad előre. A mozgókép forradalom már közel 140 éve történt, és azóta töretlenül zúz az ég felé, és szerintem senki nem sem számít rá, hogy a következő 100 évben vége lesz, maximum átalakul kicsit. Az már most látszik, hogy a 3D és a 4DX sokat nem tud hozzáadni a filmezés élményéhez, előbb utóbb vissza kell térni a jó történetek, és nagy színészek, és rendezők világába, mert a robbantások, óriásrobotok, és képregényszereplők sokáig nem fogják kielégíteni az embereket. Még ha fenn is marad ez a trend pár tíz évig, akkor is érdemes az ifjúságot már korán megismertetni az igényes filmek, és az egyszerűbb videózási technikák világával, mert ebből akár nemzeti szinten is versenyelőny lehet. Ha mondjuk a magyarok a korán kezdett oktatás miatt egy kicsit jobban értenének a filmezéshez, mélyebben beléjük ivódna a filmes kultúra, mint másokba, az nagy előnyt jelenthetne a mostani, egyre inkább a szolgáltatásokra, és szórakoztató iparra épülő világban. Valami versenyelőny pedig kell, ha nem akarunk végképp elsüllyedni a népek tengerében.
És akkor kicsit vissza a realitás talajára. Az iskolákban, néhány ismeretterjesztő sorozat részen kívül, jó eséllyel nem fognak megtörténni a fenti változások a következő év(tized)ekben. Mit érdemes akkor tenni? Egyrészt erősíteni legalább saját gyerekeinkben az igényes filmek iránti szeretetet, és rámutatni, hogy miért jobb egy mondanivalóval bíró másfél órás film, mint három szappanopera rész. Itt is a tudatosság a fontos, mint az élet minden más területén. Ahogy próbáljuk gyerekünket / barátainkat minél jobb ételekkel kínálni, úgy a mozgóképekben is az igényességre kell törekedni, és ezt nem lehet elég korán kezdeni. A hetedik művészet éppen megtorpanóban van, de ez csak pillanatnyi leszállóág az újabb felívelés előtt, és jó lenne ha a következő generáció meg tudná lovagolni az új aranykort, és esetleg magyar lenne a következő Bergman, Fellini, Kubrick, vagy akár Tarantino...
Wancass
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.09.10. 11:26:14
élhetetlen 2014.09.10. 13:29:07
danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.09.10. 13:50:40
Tessék levetíteni nekik először a Pacific Rimet, aztán mondjuk (ha már del Toro) jöhet A faun labirintusa, és így tovább. Azt kell elsősorban megtapasztalniuk, hogy a film lehet élmény, ez sokkal fontosabb, mint hogy a kötelező darabokat kipipálják. Ha tetszik nekik a dolog, akkor előbb-utóbb úgyis el fognak jutni a komolyabb filmekig.
Illetve már egyszer a kötelező olvasmányok kapcsán is kifejtettem, hogy akinek nincs igénye erre, annak lehet mutatni akármennyi szépirodalmat, attól még nem fogja megszeretni.
Az meg valami tipikus meg nem értése a gyerekeknek, hogy attól, hogy van benne gyerekszereplő, már egyből szeretni fogják és tetszeni fog nekik. A 6-7 éves koromban olvasott Végtelen történetből csak az maradt meg, hogy mennyire pofán vágnám a főszereplőt, ugyanakkor nem sokkal később az Egri csillagok vagy A gyűrűk ura zéró gyerekszereplővel sokkal jobban tetszett.
Még a nyelvekhez fűznék annyit hozzá, hogy lehet, hogy elveszi a motivációt, de a nyelvtan magoltatása nélkül még a filmekből sem lehet megtanulni angolul. Ugyanakkor saját példámon tudom, hogy a kettő mennyire jól ki tudja egészíteni egymást.
randomuser1 2014.09.10. 14:26:22
Mr.Treeger 2014.09.10. 15:11:38
Wancass 2014.09.10. 21:57:41
Nyilván nem egy Bergman - Hetedik pecséttel kéne nyitni, mert azt még a felnőttek 90%-a sem tudja végignézni / értelmezni, de egy Cinema Paradiso, vagy egy Karácsonyi történet (stb) bármikor levetíthető, illetve átbeszélhető, mert ezek mind történetben, mind operatőri munkában, mind színészi játékban kiemelkedőek és nem csak az agy ösztönökért felelős részét ingerlik...
Maguktól csak azok jutnak el a komolyabb filmekig, akiknek van az életében olyan felnőtt példakép (szülő, tanár, nagybácsi stb), aki megmutatja ezeket nekik, de ez szerintem a kisebbség. Nem is annyira a kötelező darabokra mennék rá, mint inkább arra, ami egy gyereknek fontos lehet. Magamból indultam ki, amikor a gyerekszereplős filmeket vettem elő, mert nekem ezek voltak a meghatározók (a Végtelen történet pl nagy kedvencem volt:). A Gyűrűk urában meg a hobbitokkal könnyű azonosulni, mert elég kicsik, meg gyerekesek, (de ez persze csak belemagyarázás:). Persze igaz, hogy mindenkinek más, ezért lehetne mondjuk 10 ajánlott filmet adni rövid leírásokkal, hogy valamelyiket nézzétek már meg és írjatok pár gondolatot róla, de lehet hogy még ennyire sem kéne formalizálni, nehogy ezek is úgy járjanak, mint a kötelező olvasmányok.
Az angollal kapcsolatban: valami nyelvtan kell, de a jelenlegi oktatásban lévő 70% nyelvtan - 30% értés-beszélgetés helyett, mondjuk fordított arány. A 2014-es iskolai nyelvokaktás pontos arányait nem tudom, én már jópár éve tanultam, de nálam még a fenti arányok voltak, és mind a 12 igeidővel kellett tudni példamondatokat. Németből meg ha nem jól egyeztettem a nemeket a mondatban, akkor jött a lecseszés, meg az egyes, pedig német ismerősöktől is azt láttam, hogy a szavak végét elharapják, és mindent Das-szal mondanak. Szóval igen, kell nyelvtan, csak az arány a lényeg, és korábban az nagyon rossz volt. (Nem hiszem, hogy gyökeresen változott azóta.)
A Faun labirintusát inkább nem mutatnám 16-17 éves kor alatt, és nem a fantasy részek miatt... Bár mostanában, amikor 12-13 évesek Fűrészt, meg azok klónjait nézik, nagy törést nem okozna, de sztem ez sem túl egészséges, és erre sem ártana figyelni. A Pacific Rim amúgy különösebben nem hatott meg, de a róla készült Honest trailer rész miatt már meérte megnézni, mert az igazi 15 perces besírós röhögőgörcsöt okozott: www.youtube.com/watch?v=fupWquPNoTc
¿Qué tapas hay? 2014.09.10. 22:02:01
Wancass 2014.09.10. 22:02:14
Wancass 2014.09.10. 22:04:57
élhetetlen 2014.09.10. 22:19:36
Mr.Treeger 2014.09.10. 22:39:48
14-18 ők a legfogékonyabbak. Két ízben készült 12-es lista 1968-ban és 2000-ben- A 2000-es nem is jó. De a 68-asban csak klasszikus van. Azzal lehetne kezdeni.
danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.09.10. 22:44:24
Egy 11-12 évest nem érdekel más, mint a szenzáció, a fiúk a vér meg az akció, a lányokat meg a hatásvadász romantika. Éppen, hogy arról lenne szó, hogy bár jó eséllyel néznek ilyeneket, ne a Transformerst meg a Twilightot lássák, hanem legyen fogalmuk arról, hogy nem Megan Fox segge a szórakoztatás non plus ultrája. De ha már gyerekekről van szó, akár animációs frontról is lehet valamit bedobni. A konkrét példák most lényegtelenek is, csak beírtam, ami az eszembe jutott, egyébként A faun labirintusa tényleg nem éppen gyerekfilm.
Muszáj innen, az alapoktól kezdeni, mert ha valaki egész addigi életében Barátok Köztöt nézett, az egyik napról a másikra nem lesz igényes, hiába vetítesz le neki akárhány "nehezebben feldolgozható" filmet.
"Maguktól csak azok jutnak el a komolyabb filmekig, akiknek van az életében olyan felnőtt példakép (szülő, tanár, nagybácsi stb), aki megmutatja ezeket nekik"
Ügyesen bepróbálkoztál ezzel pont annál az embernél, aki magától jutott el, úgyhogy ha megengeded, ezt nem hiszem el. ;) Hála az égnek, van már internet, ahol a témáról bőven lehet olvasni, megtalálni azokat az embereket, akik hasonló dolgok iránt érdeklődnek, szóval nem gondolom, hogy akiben van erre igény, azt akadémikus módon kell végigvezetni a dolgokon. Inkább ezt az igényt kéne felébreszteni.
"inkább arra, ami egy gyereknek fontos lehet" Ez alatt mit értesz konkrétan? Mert azt mondod, hogy ami eleve érdekli őket, azt úgyis megnézik, akkor végül is mi marad, ami fontos neki, és mégsem ismeri?
Ha magadból indultál ki, akkor bocsánat, csak bennem annyira megvan ez a hozzáállás, még sokszor maguk a filmkészítők sem értik, hogyan közelítsenek a gyerekekhez. Számtalan mű van, amely annak ellenére, hogy gyerekekről szól, halvány fogalma sincs, hogyan fogja meg őket.
A nyelvek kapcsán abszolút jól írod le a szituációt, csak az a helyzet, hogy filmet tudsz nézni otthon is, viszont otthon jó eséllyel nem érted meg magadtól a nyelvtant. Szerintem egy nyelv megtanulásához az iskolai oktatás eleve nagyon kevés, az saját befektetés nélkül eleve nem működik, viszont a nyelvtant a legnehezebb önszorgalomból megtanulni.
randomuser1 2014.09.11. 10:57:16
nézek rájuk, hülyék ezek, mi a fene, számítógépterem, sulinet, nyomtató van, akkormeg?
jaj, ahhoz mi nem értünk....
szal miért nincs film a suliba? mert a polcról óra elött levenni az egri csillagok könyvet könnyű és gyors felkészülést jelent:)
lol
Deepblue Noir (törölt) 2014.09.11. 15:44:41
uramjézus. csak ne kerülj gyerekek közelébe
Wancass 2014.09.11. 23:31:28
De elővenném a jó magyar alkotásokat is, mint a Macskafogó, vagy az Indul a bekterház. Csak ebből is mértékkel, mert a fent, Mr Treeger által hivatkozott 12-es lista pont ellentétes hatású lenne szerintem. Ha egy diáknak mondjuk Jancsó - Szegénylegényeket vetítenének, akkor jó esetben nem gondolna róla semmit, rossz esetben meg elmegy a kedve a filmektől, meg sok minden mástól is. Írom ezt úgy, hogy nekem nagyon tetszett, de mondjuk 25 éves korom előtt biztos hogy nem tudtam volna befogadni...
Ok, maguktól is eljutnak odáig az ilyen érdeklődésű gyerekek, én is főleg magamtól jutottam el, de be lehetne gyorsítani / sokszorozni a folyamatot egy egy lelkes felnőttel.
A legtöbb gyerek érdeklődési köre elég puha, tágítható. Tágítják is kötelező olvasmányokkal , meg földrajzzal, meg történelemmel meg ezer más dologgal, ami lehet hogy nem is érdekli őket. Ebbe kéne belevenni a filmművészetet (ha már ez a fő szórakozási forma mostanában), és ajánlani pár jó alkotást több témakörben, és ezzel el lehetne indítani az ez iránt érdeklődőket egy úton. A többi jön magától. (Biztos neked is volt valami kezdeti impulzusod a téma felé, meg nekem is. Ezt kéne esetleg kicsit esetleg több gyerekhez eljuttatni. Mondjuk nekem elég korán kezdődött az érdeklődés, mert 7-8 évesen a hangalámondásos Jedi visszatért, és a Gyalog galoppot kb 30szor néztem meg, és A tanú-t is jópárszor 10-11 évesen, pedig akkor még a negyede nem jött át :)
A gyerek főszereplős filmeknél magamból indultam ki, de ez csak egy ötlet, mindenféle közvélemény kutatás nélkül. Kapcsolódási pontnak jó lehet, de persze lehet bármilyen film, ami befogadható, érdekli őket, de emellett igényes is.
Nyelvek esetén valóban szükséges, hogy valaki elmondja a logikáját, de gondoltam ezt úgyis túladagolják az iskolákban, uh ezt kiegészítendő lenne érdemes feliratosan nézni a nézendőket. De ezt úgyis csak az fogja megtenni, akinek van valamennyi nyelvérzéke, meg érdekli / teszik neki az adott nyelv, mert amúgy ez is kínszenvedés lesz neki...
Wancass 2014.09.11. 23:32:54
Wancass 2014.09.11. 23:33:53
Mr.Treeger 2014.09.12. 11:02:40
Miért nem? Én a gimiben jártam filmklubba, és végig néztük az összes ilyet, plusz Fellini, Bergmann, korai Woody Allen, francia klasszikusok. Pont akkor vagyunk nyitottak erre.
És én még sokat vetítve, kisteremben.
De kíváncsian várom miért nem ajánlanád?
Mr.Treeger 2014.09.12. 11:03:09
Miért is ne?
danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.09.12. 11:33:41
De egyébként olvasva a maradékot, tényleg ugyanarról beszélünk, úgyhogy már tényleg csak a kezdeti lépéseket kéne valahogy megtenni.
(Egyébként ha az alaptantervben nem is lehetne megvalósítani, ha lenne itthon valami normális filmes érdekképviselet, ők esetleg megpróbálhatnának szervezni tanrenden kívüli kurzusokat az iskolákba.)
Deepblue Noir (törölt) 2014.09.12. 13:06:18
többek között azért, mert ha van egy minimális pedagógiai érzéked, tudod, hogy a filmművészet, ha játékfilmekről van szó, a színvonalas zsánerfilmektől haladhat a legnehezebben emészthető művészi alkotásokig. így fokozatosan át lehet adni egy látásmódot, kialakítani az érdeklődést, fordítva nem.
ehhez jön számos egyéb tényező, téma, életkori sajátosságokhoz alkalmazkodás, stb. stb.
aztán többek között azért, mert ha valaki járt mai tucatközépiskolába és van fogalma a mai tucatdiák ismeretanyagáról érdeklődéséről, koncentrációképességéről, stb. az nyugodtan kiállhatna alsógatyában rappelni a marseillaise-t, akkor sem röhögtetné ki magát jobban, mint mikor mondjuk 14-16 éves átlagközépiskolás filmes ízlését ősrégi, nemritkán értelmes felnőtteknek is nehéz filmekkel akarja kezdeni.
no, kb. ilyen emberek tervezték meg a középiskolai tananyagot is, látjuk az eredményét.
még jó hogy csak fórumon okoskodsz, nem másutt okozol kárt kultúra és nevelés címszó alatt.
Mr.Treeger 2014.09.12. 14:15:37
Húha. Szerintem meg, ez pont ugyanolyan,mint hogy Légy jó mindhaláligot, Odüsszeuszt kell olvasni, Haydn-t hallgatni, kubista festőket nézni.
A tucatdiák ezt is unná és unja is. A 14-18 év között tudunk a legtöbbet beszívni magunkba, még nyitottak vagyunk.
Azon filmek a mygar kultúra részei, majdnem megkerülhetetlenek. Az abban játszó színészek, tényleg a legnagyobbak.
Egy kis kitekintés: Francois Mitterand francia köztársasági elnök a cannes-i filmfesztivál nagy támogatója volt. Egyszer megkérdezték tőle, hogy ha egy jelenetben kellene ábrázolni mi a filmművészet, azt felelte, hogy az a Körhinta táncjelenet Törőcsik Marival és Soós Imrével. Szóval ez simán belefér az oktatható anyagba.
Ezek filmek, nem a filmes ízlés miatt nézendők, hanem mert a kulturális örökségünk. Amikor a film még nem egy blockbuster volt, hanem a művészet egyik ága.
Deepblue Noir (törölt) 2014.09.12. 14:50:41
(igen, a kronologikus irodalomoktatás hülyesége, hogy 14 évesekkel olvastatják az odüsszeuszt, meg az isteni színjátékot)
én egy sorrendről beszélek, amit nem lehet megkerülni, ha nem pár elitgimnáziumra akarjuk korlátozni a tárgy oktatását.
ugyanígy a 14-18 közötti megjegyzésed igazolatlan, ráadásul a kultúra , a műveltség fogalma-tartalma is változik, ahogy maguk a fiatalok is mások most, mint régen voltak.
és bizony, a művek is avulnak, és rohadtul unalmas a kulturális elitizmus, melyet kurvára nem érdekli a valóság, a ténylegesen létező emberek csak a saját szűk körének akaratát erőszakolná másokra, mert csak az a jó.
ennek vége, hamis, avítt. helyette induljunk ki korunkból és ténylegesen létező emberekből, onnan juthatunk valamire, máshonnan meg max. egy roppant szűk kör igényeit szolgáljuk ki.
Amikor a film még nem egy blockbuster volt, hanem a művészet egyik ága. "
ennek meg nincs sok értelme
Wancass 2014.09.12. 20:54:27
Egy Woody Allen azért jóval könnyedebb mint a lista nagy része, legalábbis egy neurotikus értelmiségi csávó hétköznapjait könnyebb hova tenni, mint egy filmet az emberek megtöréséről. (Bár nem vagyok egy nagy fan, nem jön át, és nem is érdekel az az életérzés, amit azokkal a filmjeivel sugároz, amiket nagyra tartanak...) Fellini legtöbb alkotása sem ennyire kemény, még a La Strada sem, a 8 1/2-et pedig a felnőttek nagy része sem tudja hova tenni:) Bergman már érdekesebb, mert neki aztán vannak kemény filmjei, de talán előbb mutatnám meg mondjuk a Hetedik pecsétet, mint a 12-es lista sötétebbik felét.
Persze attól még működhetne. Lehet hogy tényleg filmklubokat kéne csinálni, és felkészíteni előre mindenkit, hogy milyen hangulatú / témájú film lesz az aznapi menü...
Deepblue Noir (törölt) 2014.09.12. 21:02:38
fellini, bergman, agyondícsért allenek többsége, mai fiataloknak nem sokat mond.
más kor termékei, persze kiváló művész volt legalábbis az első kettő, meg feltétlenül ismerni kell őket a filmek iránt érdeklődőknek---némi elméleti háttér meg egy bizonyos kor felett.
de aki szerint ezekkel kezdeni, meg középiskolások tömegének csak úgy, hát azt nem szívesen engedném gyerekek közé
és miért is kellene, hogy new york-i régi középosztálybeli neurotikus értelmiségi, vagy egy erősen önrreflexív művész vagy épp egy bizonyos szempontból beteg lélek alkotásai vonzzák a fiatalokat?
sok értelme nem lenne.
persze mindent meg lehet magyarázni, én is megtudnám, csak nem akarom
Wancass 2014.09.12. 21:04:18
De ez igaz a történelemtanításra is. Az ókort agyontanítják (elmebeteg, hogy még legalább 3 sumér uralkodó nevére emlékszem, pedig elég régen voltam gimnazista elsős), miközben az 1945 után történteket pár maradék órában csak mintegy odavetik. Ezért teljesen fogalmatlan sok főiskolás, meg egyetemista is a napjainkban zajló folyamatokkal kapcsolatban.
És ez igaz a filmekre is. Szépen fokozatosan. Először egy Macskafogó, meg egy Indul a bakterház , megy Gyűrűk ura, esetleg Harry Potter, aztán 17-18 évesen jöhet Fellini, Bergman, Jancsó, meg Tarr Béla, ha valakinek van rá igénye. De ezek szigorúan csak egy utólagos közös értelezés keretében, mert elég nyomasztó dolgokat tudnak maguk után hagyni.
Wancass 2014.09.12. 21:10:54
Bergmant viszont érdemes lenne mutatni / tanítani. Kellemesen filozofikus, és nagyon be tudja indítani a gondolatokat. Nem is csak maga a film élmény a lényeg nála, hanem az hogy milyen gondolatokat / beszélgetéseket indít meg, és ez egy 17-18 éves embernél akár új távlatokat is adhat.
Viszont ha ők nem, akkor ki? Nem mondom, hogy csak a Bergman - Michael Bay szélsőségekben kell gondolkodni a filmek terén, de tényleg kíváncsi lennék milyen alkotókat, műveket javasolnál egy gimnazistának.
Wancass 2014.09.12. 21:15:42
Deepblue Noir (törölt) 2014.09.12. 21:19:45
ebben egyetértünk
nekem allennel nincs sok bajom, de ő jellemzően egy hetvenes-nyolcvanas évekbeli részben zsidó NY-i értelmiségi középosztályról beszélt ilyen-olyan módon, ma már az olvad, egyes nemrégi filmjeiben ez úgy-ahogy meg is jelenik. (amúgy persze roppant túlértékelt filmes, de ez már más kérdés)
bergmant illetően gondolom a korai filmjeiről beszélsz, a későbbiek mindenek, csak nem könnyedek vagy melankolikusak, egynémelyik kiemelkedő, persze, meg érdemes megnézni, de azért van amit nem vetítenék le 18 alatt.
meg eleve modern filmművészet nincs némi filozófia nélkül, ami meg 12-ben lenne elvileg tananyag, szóval hamarabb kicsit fura lenne
az nem az én dolgom hogy eldöntsem mit nézzenek, mindenesetre az említett modern-posztmodern csak 12-ben jöhetne megfelelő előkészítés után, ami ugye zsánerfilmeket, igényesebb drámákat stb. jelentene, de tényleg nem az én kompetenciám eldönteni, melyeket.
Wancass 2014.09.12. 22:30:23
danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.09.12. 23:43:28
De egyébként a pénz része még a kisebbik fele, inkább az a jó kérdés, hogy lenne-e ehhez megfelelő emberállomány, elég idővel és felkészültséggel. (Mert most heti 1 alkalmat akár ingyen is meg lehetne tartani, de az már nem annyira egyértelmű, hogy ki tartaná.)
Wancass 2014.09.13. 09:14:34
Amúgy tényleg inkább a szervezésről szólna a dolog. Lehet hogy helyi szinten kéne szervezni ilyeneket, önkéntes jelleggel.
danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.09.13. 20:50:52
(Amúgy egyre inkább azt látom, hogy mindennel csak így lehet előrehaladni: helyi szinten, öntevékenyen megszervezni.)
Wancass 2014.09.13. 21:21:44