A New Age mozgalom terjedésével a hollywoodi filmművészetbe is finoman belekúszott a spirituális szemléletmód, és az elmúlt 10 évben több alkotás is ennek a szellemiségnek jegyében született. A New Age nem egységes vallás, inkább egy nem intézményesült világnézet, ami a keleti hitrendszerek közül emel be sok elemet. Mindenesetre nincs egységes definíciója, amolyan hivatalos egyházakkal nem szimpatizáló keresők laza csoportja.
A sci-fik közül ebben az alműfajban 3 film emelkedik ki a transzcendentális tenger tarajos hullámai közül, melyek mindegyike nagy költségvetésű, ismert színészekkel teletűzdelt, jól megkomponált, és összetett alkotás. Minden nyitott filmkedvelőnek érdemes legalább egyszer megnéznie őket. (Akit egyéb sci-fi ajánlók is érdekelnek, az az alábbi linkeken megtalálja a legjobb klasszikus, a legjobb aranykorbeli, és a legjobb ezredfordulós tudományos fantasztikumok Top 10-es gyűjteményeit.)
1. Mr. Nobody (2009): Egy film az emberi döntések továbbgyűrűző hatásáról. Mi lenne ha valaki előre látná választásai következményeit (mint a főszereplő Nemo), és e jövőbe látás által képes lenne megfelelő irányba terelni élete fonalát. Illetve nem pont ez a helyzet, mert szegény Nemo életének minden lehetséges szálán kemény drámák várnak rá, és csak egy kecsegtet az igaz szerelem reményével, de csak időlegesen. Ez a helyzet még egy keleti bölcsnek is kemény lenne, nemhogy egy 10 éves gyereknek, akinek élete egyik legfontosabb döntését kell meghoznia: elváló szülei közül melyikkel maradjon.
Kritikus vénájú nézők mondhatnák erre rögtön, hogy minden pillanat egy döntés, hogy lehetne néhány apró döntés alapján felvázolni valakinek a lehetséges életútjait, de a film koncepciója pont az, hogy az életben vannak kulcsfontosságú helyzetek, amik alapvetően határozzák meg a jövőnket, és az a nem mindegy hogy ezekben a helyzetekben mit döntünk, akármilyen aprónak is tűnik az. (A vállalkozó kedvűek most megállhatnak egy pillanatra gondolkodni, hogy mostani fejükkel visszanézve eddigi életükre, melyek voltak ezek az akkor kicsinek látszó, de később kulcsfontosságúnak bizonyult döntések, melyek a jelenlegi életpályára terelték, legyen az akár kapcsolattal, tanulmánnyal/hivatással, vagy lakóhellyel kapcsolatosak.) Nem tökéletes film (mint ahogy egyik sem az), de borzasztóan be tudja indítani az agyat. Ráadásul a rengeteg szál, és az ugráló szerkezet miatt első nézés után marad pár nyitott kérdés, így akinek bejön, az biztos hogy rövid időn belül még egyszer meg fogja nézni.
Jared Leto nagyszerűen hozza a sokrétű (illetve inkább sok különálló) karaktert. Jobb lenne ha kevesebbet foglalkozna a zenéléssel (30 Seconds to Mars nevű kellően felejthető rock együttesében), és többet a színészkedéssel, mert a Requiem egy álomért, és a Harcosok klubja után ismét megmutatta, hogy a filmvásznon tényleg kiváló munkát tud végezni.
2. A forrás (The Fountain, 2006): Egy Darren Aronofsky (Pi, Fekete hattyú, Rekviem egy álomért) által rendezett film, melyben a nők (egyik) bálványa, Hugh Jackman, és a pasik (sokadik) kedvence, Rachel Weisz játssza a főszerepet? Ez tuti befutónak tűnik. Ha lehetne filmekre fogadni, ezt megtettem volna (mondjuk büdzsé triplázósra). És nem. A 35 millió dolláros gyártási költségnek még a felét sem sikerült visszatermelnie, óriási bukó volt. A megjelenéskori kritikákat nem olvastam, de az IMDb-n mindenki ajnározza, és a 7.4-es pontszám is elég jónak tűnik.
Mi lehetett akkor a gond vele? Túlságosan elvont, túlságosan spirituális, túl filozofikus, túl szomorú talán? Mindenesetre szerintem egy kiváló film, vizuális költemény, amely olyan témákat boncolgat, mint az örök élet (illetve annak forrása), a szerettünkért való végsőkig küzdés, az elengedés, az utolsó ember élete és gondolatai, és még sok egyéb csemege az ilyen kérdések szerelmeseinek.
Sok kritikusnak a koherencia hiánya volt vele a fő baja. Az én olvasatomban a történetet nagyon egységes, szerintem a múlt, a jelen, és a jövő Hugh Jackman által alakított főhőse egy és ugyanaz a személy, tehát ha időrendileg egymás után pakolnánk a jeleneteket, akkor egy hosszú (vagy örök) életű ember főbb pillanataiba kapnánk betekintést. A mozi szomorkás-filozofikus hangulatát zseniálisan adja vissza az Painted Black együttes Inevitability című számának klippje (melyet a film alapján készítettek).
3. Felhőatlasz (Cloud Atlas, 2012): Még egy bukott angyal, még ha nem is volt akkora zakó, mint A forrás (102 millió dollárból gyártották és 130-at hozott, de ebből az USA-ban csak 30-at.) Kapott rendesen a kritikusoktól, miszerint olyan, mint egy lufi (kívül szép, belül üres), se füle, se farka, meg hogy olyan mintha egy felszínes Coelho mű lenne stb. (Szegény Paulo bácsi akaratán kívül valószínűleg elég sokat ártott a New Age megítélésének, eleinte újszerű és frappáns, majd később újrahasznosított és klisés, megélhetési bölcselet-morzsa hegyeivel. Elég csak megnézni ezt a nagyon találó Coelho generátort...)
Valóban nem egyszerűen befogadható film, ráadásul nem is túl akciódús, és itt már a közönség egy elég nagy hányadát elvesztette (főleg anya-országában, mint ahogy a bevétel is mutatja). Viszont nagyon szép keretet alkot 6 alfejezetének egymásba fonódó szerkezetével. Van ahol két fejezet/korszak között csak egy zenemű a kapocs (Felhőatlasz szimfónia), de van ahol egy karakter lesz az időben utána következő fejezet "Istene" (Doona Bae). A szereplők egy-egy emberi archetípus megtestesítői: Hugo Weawing (Smith ügynök / Elrond) a konspirátor, Bae a szent forradalmár (amolyan futurisztikus Jeanne d'Arc), Hale Berry a próféta, illetve Hanks a csatáit mindig megvívó nép egyszerű gyermeke stb. A film fő üzenete szerintem: minden mindennel összefügg, az emberek a téren és időn keresztül örökös kapcsolatban vannak egymással, és mindenkinek szerepe(i) vannak az életben, amivel előre (vagy éppen hátra, ha a dolgok úgy kívánják) löki az emberiség közös szekerét.
Aki nem vár világmegváltást, végső válaszokat, vagy bármi ilyen megfoghatatlan dolgot ettől a filmtől, és nyitottan nézi meg, annak szerintem tetszeni fog ez az eléggé sokrétű 3 óra, mely elgondolkodtató, gyönyörűen fényképezett, zseniális színészek alakítanak benne nagyot, több különböző szerepben, és még sokadik nézésre is nyújthat újat. Szóval nem érdemes a fanyalgókra hallgatni, ami jó az jó. A minden mindennel összefügg témakörre szintén ajánlanék egy zenét, amit szerintem értékelni fog, akinek bejött a film >> Tool: Lateralus.
Ha van kedvetek kommentelni, kívácsi lennék, hogy kit mi fogott meg ezekben a filmekben, illetve aki utálta őket, annak mi volt a fő baja velük. A sci-fi toplista nemsokára folytatódik az elmúlt évtized (pontosabban 2006 - 2014) legjobb alkotásaival, ami már csak 7 elemű lesz, tekintve hogy a fenti 3 film is e csoportot erősíti, de a köztük lévő erős kapocs miatt érdemesnek tartottam így külön bemutatni őket.
Wancass
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Reszet Elek 2014.08.04. 11:04:11
A Felhőatlaszban pedig szerintem a fő motívum minden egyes jelenetben az egyén szabadsága volt. Variációk egy témára. A "reinkarnálódó" szereplők is ugyanúgy csak körhintszerűen váltották a jelmezüket és játszották el nem mindig ugyanúgy pozitív vagy negatív szerepüket a történésekben. Szóval az egyes szereplők nem archetipizálhatóak (lásd pl. Hugh Grant).
Mr. Maki 2014.08.04. 12:01:51
Ha kello mennyisegu dolgot fogyasztol melle akkor atlathato lesz a tortenet, megvilagosodsz hip-hop :)
Sajnalom, hogy anno bukott de innen is latszik mennyire sok az egyszeru ember a foldon aki nem hasznalja az agyat csak nez ki a fejebol.
A felhoatlaszt meg nem lattam de mar teriteken van egy ideje csak varom a megfelelo pillanatot.
Kolléga 2014.08.04. 12:35:55
Alick 2014.08.04. 14:23:33
Madách Tragédiájának XXI.sz.-i verziója...
sunblind 2014.08.04. 14:25:14
Abszolút alulértékelt darabnak tartom, olyan rétegfilmnek, ami sikertelenül próbált felkapaszkodni a 'középhullámra'. Sokkal rosszabb filmek is vannak az örök klasszikusok polcán.
Alick 2014.08.04. 14:25:39
Kolléga 2014.08.04. 15:42:47
Wancass 2014.08.04. 19:17:43
(A Mr Nobody bukta elvileg a legnagyobbat a 3-ból, mert 3.5 milliót termelt a 33 milliós büdzsére a boxofficemojo szerint, de ez annyira hihetetlen, hogy nem is írtam bele cikkbe, mert lehet hogy elírás...)
Marad a gyagyi tucat-akció sci-fi, jobb esetben valami érdekes alapötlettel, meg az 5 millió alatti költségvetésből készülő job indie filmek, (mint a Moon) de azoknál meg persze nincs pénz látványra.
A 2005 utáni sci-fi toplistához szedtem össze a jelölteket pont, és ezen a 3-on kívül alig találtam még 7-et, amit érdemes rátenni. Ezzel szemben a 80-as évek listáján nem győztem kihúzogatni a jelölteket (igaz az 20 évet ölelt át)...
Kolléga 2014.08.04. 19:46:00
Wancass 2014.08.04. 20:51:10
Filmekben mostanság nem nagyon van meg az a hubazz érzés, mint akár egy közepesebb epizód közben, a legjobbak pedig a régi nagy sci-fik hangulatával és ötleteivel vetekednek. Az angolok nagyon tudnak sorozatokat gyártani. Várom már az augusztus végét amikor jön a 8. évad...
Asimovval óvatosan, remélem nem csinálják meg soha, mert az Én a robot nevű förmedvény (ami csak címében volt Asimov), már eddig is komoly károkat okozott, de ha még az Alapítványt is így elbarmolnák, az konkrét meggyalázása lenne a májsztó életművének. Még Lynch-nek is sikerült elrontania a Dűnét anno. Ezek után az Alapítványból ki csinálna normális filmet?
Reszet Elek 2014.08.04. 21:12:35
www.imdb.com/title/tt0212720/
Reszet Elek 2014.08.04. 21:15:04
Wancass 2014.08.04. 21:20:11
Kolléga 2014.08.04. 21:23:04
Asimovtól egyáltalán nem állt távol a film világa. Több sci-finek volt tudományos szakértője. Legismertebb filmes munkája a Star Trek: The Motion Picture volt. Ennek még a stáblistájára is felfért. De sok elakadt írónak segített névtelenül.
Lynch Dűnéje egyáltalán nem rossz. Tőle aligha volt várható más, mint az, hogy lenyúzza csontig az eredeti anyagot, hogy ráépítse saját vízióját. Ráadásul tizenéves korom egyik meghatározó filmélményéről beszélünk :)
Wancass 2014.08.04. 22:30:04
A 200 éves ember tényleg nem volt rossz film, pedig csak egy nem túl hosszú novella volt az alapja. Szerintem van amit nem lehet megfilmesíteni, és az Alapítvány ilyen. (Kb ez és a Dűne miatt szerettem meg a sci-fi műfajt, uh lehet ezért nem akarom hogy lerombolják bennem ezt a mesterművet, mert ha megcsinálnák, biztos hogy megnézném, akármilyen rosszakat is írnak róla:)
Mondjuk a 2001: Űrodüsszeiából sem gondolták sokan 60as évek elején, hogy ekkora filmet lehet csinálni, de sikerült.
dr. mesterséges színezék 2014.08.05. 14:52:17
Wancass 2014.08.05. 20:23:31